ГЭС-27 | Hydro electro power station ’27

If you liked this item, please rate it up on Steam Workshop page.

Author: dimndroll

Last revision: 5 May, 2021 at 19:19 UTC (1)

File size: 17.07 MB

On Steam Workshop

Description:

RUS

Для тех, кто не может дождаться появления ГЭС от разработчиков — этот мод. Он основан на легендарной Волховской ГЭС, одной из первых советских гидроэлектростанций. Её строительство началось почти сразу после революции, но было прервано из-за гражданской войны. Продвигал проект и курировал стройку лично Ленин. Строительство станции ознаменовало собой начало плана ГОЭРЛО — масштабной электрификации всей страны.

Подробнее о Волховской ГЭС можно почитать тут:
https://ru.wikipedia.org/wiki/Волховская_ГЭС
https://kislorod.life/keysy/chetyre_fakta_o_volkhovskoy_ges/

Для игры модель и расположение станции пришлось существенно упростить: фактически, это только главное здание. Множество деталей было изменено или вовсе отсутствует из-за оптимизации. Но главное: в игре пока нет полноценной механики ГЭС, поэтому пришлось пойти на ряд компромиссов.

КОМПРОМИСС.
Из-за того, что уровень воды в игре остаётся всегда на одной высоте, и менять его нельзя, пришлось забыть о впечатляющих арочно-гравитационных плотинах (которые все обычно представляют при слове ГЭС). Сейчас наиболее подходящая для игры разновидность — низконапорные русловые гидроэлектростанции. Кстати, они куда более распространённые. Тем не менее, даже в таком случае разница уровней воды есть, будем надеяться, что позже эту возможность разработчики реализуют.

Игровой код также пока не позволяет сделать здание, которое сможет размещаться на двух берегах. Это приводит к тому, что часть станции на втором берегу не выравнивает поверхность и может размещаться как на земле, так и на воде. Поэтому строительство придётся вести только с одного берега (при размещении слотов для техники на другом она начинает работать некорректно). Кроме того, перед строительством необходимо убедиться, что электросоединения на противоположной стороне здания находятся на берегу (если они будут в воде, то линии электропередачи не подключатся). Электросоединения расположены так намерено: чтобы станция могла работать только в случае, если перекрывает реку — как в реальности. Перекинуть линии на другой берег элементарно, так что большой проблемы в этом нет.

ПЕРСОНАЛ И МОЩНОСТЬ
Характеристики станции приближены к реальным.
Персонал: 37 человек (на реальной станции это все сотрудники, а в смену работают не более 12)
Выработка энергии: 925 МВт/ч в стуки (в реальности около 910 МВт/ч ч в сутки)

При строительстве настоятельно рекомендуется использовать башенные краны (можно установить 4).

АВТОРЫ
Модель и текстуры: dimndroll.
Для трансформаторов, проводов и столбов электроподстанций использовались оригинальные текстуры, созданные 3Division (с).

Отдельное спасибо HardCore Gaming за запись русского видеоруководства.

ENG

This mod is for those who can’t wait for vanila hydropower plants. It is based on the legendary Volkhovskaya hydroelectric station, one of the first Soviet hydroelectric power plants. Its building began almost immediately after the Revolution, but was interrupted by the Civil war. Lenin personally promoted the project and supervised the build. With this station the GOERLO plan began: i.e. extensive electrification of the whole country.

Read more about Volkhovskaya hydroelectric power station here: https://en.wikipedia.org/wiki/Volkhov_Hydroelectric_Station
https://www.prlib.ru/en/history/619821

The model and layout of the station had to be significantly simplified for the game: in fact, it’s only the main building, that was modeled. A lot of details were changed or cut due to optimization. Besides, the game does not yet have a proper hydropower plant mechanics, so there are a few compromises that had to be made.

THE COMPROMISE.
Due to the fact that the water level in the game is always the same, and you can not change it, we had to forget about the impressive arch-gravity dam (which everybody usually represents in the word "hydropower plant"). More suitable for the game are so called run-of-the-river hydroelectric power plants. By the way, they are much more common. However, they still have the difference in water levels, so let’s hope that developers will implement this opportunity later.

The script also does not allow you to make a building that can be placed on two banks. So, part of the station on the second bank does not level the surface and can be placed on both ground and water. Therefore, the construction will have to be carried out only from one bank (when the slots for vehicles are placed on the other bank they begin to work incorrectly). In addition, before construction it is necessary to make sure that the electrical connections on the opposite side of the building are on ground (if they are in water, you can’t connect the power lines). The electrical connections are located in such a way intentionally: so, that the station can only operate if it blocks the river. It is quite easy to throw the lines on the other side of the river, so there is no big problem.

PERSONNEL AND POWER
The characteristics of the station are close to real.
Max. workers: 37 people (at the real station thats the whole stuff, but no more than 12 people work per shift).
Max production per workday: 925 MWh (real station makes about 910 MWh per day)

The use of tower cranes is highly recommended for construction (4 can be installed).

AUTHORS
Model and textures by dimndroll.
Transformers, wires and power substations use original textures created by 3Division (c).

Special thanks to HardCore Gaming for recording the Russian video guide. I would be appreciated if comrades youtubers from other countries could make a similar guide in English and other languages.

Download
Revisions:

Old revisions of this mod are available below. Click the link to download.